Dział kadr w średnich i dużych przedsiębiorstwach musi operować na wielu różnych danych, by każdy pracownik mógł otrzymać należne wynagrodzenie, a plan urlopowy był opracowany w optymalny sposób. Żeby ułatwić pracę sektorowi HR, powstał program kadrowo-płacowy, z pomocą którego można kontrolować czas pracy i z łatwością sprawdzać informacje dotyczące umów, tym samym zwiększając efektywność działań prowadzonych przez przedsiębiorstwo.
Program kadrowo-płacowy a nadzór pracy
W systemie znajdują się wszystkie informacje dotyczące nieobecności pracowników. Program kadrowo-płacowy generuje listę obecności, co ułatwia późniejsze rozliczanie, poza tym można dzięki temu w każdej chwili zweryfikować, ile jeszcze niewykorzystanych dni urlopu pozostało zatrudnionemu. Dzięki temu da się też szybko sprawdzić, ile osób planuje urlopy w tym samym czasie i czy ich nieobecność nie będzie miała wpływu na jakość usług świadczonych przez firmę.
Niektóre programy kadrowo-płacowe są wyposażone w funkcję RCP, umożliwiającą rejestrowanie czasu pracy. Oznacza to, że aplikacja może obsługiwać urządzenia, które służą do monitorowania o jakiej godzinie pracownik pojawił się w firmie i czy nie wyszedł wcześniej. W ten sposób można się dowiedzieć, ile czasu zatrudniona osoba naprawdę spędziła na wykonywaniu swoich obowiązków.
Dodatkowe korzyści
Program kadrowo-płacowy stanowi pomoc także przy przelewaniu wynagrodzeń. System jest w pełni zautomatyzowany, dlatego pracownicy działu personalnego nie muszą sami pamiętać o tym, by przekazać zatrudnionym należne pensje – program samoczynnie wykona tę operację w określonym terminie. Dodatkowo użycie tego oprogramowania minimalizuje ryzyko wypłacenia nieprawidłowej sumy. Na podstawie wprowadzonych do niego danych, dotyczących m.in. rodzajów umów, premie i nadgodziny, obliczana jest wysokość wypłat dla każdego pracownika.
Korzystając z systemu płacowego, można też bez trudu sprawdzić, ile osób zatrudnionych przez przedsiębiorstwo ma umowę o pracę, dzieło lub zlecenie, a także na jakie kwoty opiewają poszczególne dokumenty. To kolejna funkcjonalność, która może znacząco ułatwić pracę działu HR i usprawnić jego prowadzenie.